Prijs de Heer, mijn ziel

Geplaatst op: 24 maart 2021

“Prijs de Heer, mijn ziel,
Prijs, mijn hart, zijn heilige naam.
Prijs de Heer, mijn ziel,
Vergeet niet één van zijn weldaden” 

 Psalm 103 is één van mijn favoriete Psalmen. Ik lees deze graag en vaak.

David geeft in deze Psalm zijn ziel de opdracht om de Heer te prijzen en niet te vergeten wat God allemaal voor hem heeft gedaan. David wilde niet afhankelijk zijn van de situatie waarin hij verkeerde, maar de Heer prijzen op alle dagen van zijn leven. David kende ook moeilijke tijden in zijn leven, maar dat stopte hem niet om God te prijzen.  Hij wilde God voor ogen houden als een grote God vol van liefde en genade. 

In een tijd waarin het allemaal niet vanzelf gaat en God soms zo ver weg lijkt, denk ik zo vaak terug aan deze Psalm. Juist op dit soort momenten hebben we een bemoedigend woord nodig. Gelukkig staat de Bijbel er vol mee. Woorden die speciaal zijn geschreven voor jou en mij. Ik verlang er naar om God te prijzen in al mijn omstandigheden, want Hij is het waard. 

 In vers 8 staat: Liefdevol en genadig is de Heer, Hij blijft geduldig en groot is zijn trouw”. 

 Zelfs als we even vergeten hem te prijzen, omdat we verdrietig of misschien wel boos zijn, dan is God geduldig en liefdevol. Hij wacht gewoon op ons, totdat we er klaar voor zijn om Hem te prijzen. Hij is niet boos, maar genadig. Hij houdt van ons en dat verandert nooit. 

Als mijn kinderen boos zijn op mij of verdrietig door mij, dan houd ik nog steeds evenveel van ze als daarvoor. Ik weet dat het voor mijn kinderen precies hetzelfde is. Mijn liefde verandert niet, ondanks dat ik niet volmaakt ben. Onze Hemelse Vader is zoveel groter dan ik. Hij is volmaakt. Zijn liefde en genade zullen altijd blijven en dat is zo fijn om te weten. 

Wij zouden net als David ernaar moet verlangen Zijn naam te prijzen en niet te vergeten wat God allemaal voor ons heeft gedaan. En nog steeds doet. Wij zijn Gods geliefde kinderen. Zijn hart gaat uit naar ons. Als je even stil bent en je beseft wat God voor jou heeft gedaan, dan is er reden genoeg om Hem te prijzen. 

Geef je ziel de opdracht om Hem te prijzen ondanks de situatie waarin je nu zit. 
God is goed. Hij is het waard te ontvangen alle lof en dank.  

Over de schrijver

Deel deze bemoediging

Onze laatste bemoedigingen

Gebreide dekentjes uitdelen Oeganda

Is er een steekje los?

Ik zou zeggen: “nee, niet echt. Er is zeker geen steekje los bij mij”.  Maar soms laat ik wel een steekje vallen…. Als ik even op de bank zit, brei

Ga er op uit..

Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn leerlingen te maken…  Er zijn mensen die bij het lezen van deze tekst heel blij en enthousiast worden. Zij worden

Als je maar gelooft

Heel lang geleden was er in onze kerk een toneelstukje dat opgevoerd werd door de kinderen van de zondagschool, zoals dat in die tijd nog heette. Eén van de kinderen